تابلوسازي تابلوسازي .

تابلوسازي

بيلبورد چيست ؟

 

تاريخچه بيلبورد

پيش از ميلاد مسيح  ،  انسانها نقاشي هايي برروي ديواره غارها ترسيم مي كردند و بعدها در شهر طبس پوستري كه متعلق به آگهي يافتن يك برده فراري بود كشف شد . پس از گذشت قرنها يونانيان از ستون هاي چوبي به نام آكسون براي اطلاع رساني استفاده مي كردند و سپس در سال 1400 پس از ميلاد ، اروپاييان اعلانات خود را در ميادين شهرها و يا ساختمانهاي عمومي نصب مي كردند .

تابلو چلنيوم

در سال 1796 چاپ سنگي اختراع شد و در سال 1800 اولين مكتب پوستر پايه گذاري گرديد و در سال 1870 با مكانيزه شدن وسايل ، پوستر ، با مدلها و طرح هاي جديد رونمايي شد و پس از انقلاب صنعتي ماشين هايي براي بريدن و چاپ كردن كاغذ و تشكيل سايه رنگها ابداع شد كه اين سايه رنگها از نقاط  ريزي تشكيل شده بودند كه باعث ايجاد طرح هاي سه بعدي مي شدند.

در قرن نوزدهم با گسترش بزرگراهها و جاده ها و افزايش رفت و آمد انسانها با اتومبيل ، بيلبوردها به عنوان شاخه اي از وسايل ارتباطات تصويري جايگزين تصاويري شدند كه برروي ديوار ها چسبانده مي شدند  و به عنوان يك ابزار تبليغاتي كه از چوب ، آهن ، كاغذ و تصوير تشكيل مي شد رواج يافت .

روند رشد تابلوسازي:

روند رشد چاپ و تبليغات همچنان ادامه يافت تا اينكه در نيمه دوم قرن نوزدهم دوربين اختراع شد و عكاسي راه هاي جديدي براي تبليغات بهتر و موثرتر را ميسر ساخت .

در اوايل دهه قرن بيستم هيچ كشوري نمي توانست با ايالت متحده در امر تبليغات و پوستر رقابت نمايد و به دليل فقدان قوانين مرتبط با اندازه و مكان آگهي ها ، هر كس در هر مكان اقدام به نصب آگهي و تبليغ مي نمود تا اينكه بيمه كردن پوسترها و تعيين مدت زمان نصب آن روي ديوار به طور جد مطرح شد .

تابلو استيل

با استفاده از اين قانون ، بايستي از صاحب ديوار اجازه دريافت مي شد و سپس تبليغ كننده مي توانست از تمام قسمت هاي ديوار براي نصب پوستر خود بهره مند گردد .

در آن زمان متصديان نصب پوستر اقدام به فروش بيلبوردها در اشكال مختلف مربع يا مستطيل نمودند و به وسيله دو تكه چوب اين تابلوها را در محلهاي مختلف نصب مي كردند .

با توسعه صنعت اتومبيل و نقل و انتقال مردم به مكانهاي مختلف جغرافيايي ، تبليغ كنندگان با خلاقيت هاي مختلف اقدام به نصب بيلبوردهاي الكترونيكي در جاده ها نمودند .

تابلو برجسته

در قرن بيستم از بيلبوردها به طور گسترده استفاده مي شد و تبلغ كنند گان در تبليغ خود سعي در اثبات مرغوب بودن كالا و خدمات خود و به فروش رساندن آن داشتند اما در اواسط قرن بيستم ،  آژانس هاي تبليغاتي دريافتند كه اگر از يك شعار و يا پيام كوتاه براي تبليغ و فروش محصولات استفاده نمايند بيشتر موثرواقع مي شود.

امروزه از تكنيك هاي متفاوت نورپردازي و نوشته هاي متحرك كوتاه بهره برده مي شود  تا هنگام عبور اتومبيل از مقابل بيلبوردها  بتوان  به طور كامل محصول يا خدمات مدنظر را تبليغ نمود و در ذهن مخاطب رسوخ كرد.

تعريف بيلبورد :

در واقع واژه بيلبورد در فرهنگ تابلوسازي به تخته يا سطوح قابل اجاره اي اطلاق مي شود كه داراي قالب و جايگاه مخصوص نصب است و پس از اتمام دوره اجاره آن ، آگهي جديدي برروي آن درج مي گردد .

موقعيت بيلبورد در تبليغات :

بيلبوردها يكي از ابتدايي ترين و ساده ترين وسايل تبليغاتي مي باشند كه جايگاه ويژه اي در تبليغات دارند و با بهره گيري از عوامل بصري مانند محتواي يك پوستر آگهي و يا بروشور به صورت برجسته  ، در اندازه هاي مختلف و نورپردازي هاي متنوع ، به صورت ثابت و يا متحرك در در معرض ديد عموم قرار مي گيرند.

ويژگيها :

با تركيب بندي صحيح و طراحي جذاب از فاصله اي دور جلب توجه مي كند و كالا يا خدمات مورد نظر را به سمع و نظر عموم مي رساند .

به دليل قرارگيري در فضاهاي باز شهري و ملاحظه تبليغات روي آن ، توسط جمعيت كثير ، يكي از بهترين و موثرترين ابزارهاي تبليغاتي محسوب مي شود.

براي ساخت و نصب آن مي بايست با مهندسين شهرسازي و شهرداري ،  هماهنگي هاي لازم صورت پذيرد و براي نصب آن حفظ زيبايي شهر لحاظ گردد .

پيام قابل نمايش بر روي بيلبورد مي بايست قابل ادراك ، سريع الانتقال ، قابل رويت و روشن و واضح باشد تا بتواند برروي مخاطب تاثير بگذارد.

چون بيلبوردها از يك ديگر جدا هستند و بين آنها مسافت وجود دارد بنابراين  براي تبليغ كالا و يا خدمات خود مي توانيد از چندين بيلبورد پي درپي براي تبليغ استفاده كنيد كه اين بيلبوردهاي پي در پي به ياد آورنده قسمتهاي منفصل از يكديگر هستند و باعث جذابيت بيشتر و در نتيجه تبليغ بهتر مي شوند .

 ادامه مطلب


برچسب: تابلوسازي ، تابلو چلنيوم ، تابلو استيل ، تابلو برجسته،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ساعت: ۰۱:۵۴:۴۴ توسط:علي صادقي موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :